panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
panorama barzowickich wzgórz
Barzowice w Zachodniopomorskim – Turystyczna Niespodzianka Morenowych Wzgórz

7 marca, 2025

Barzowice w Zachodniopomorskim – Turystyczna Niespodzianka Morenowych Wzgórz
fala

Najbliższą miejscowości Wicie, która od czasów przedsłowiańskich istnieje na Barzowickiej morenie, jest wieś Barzowice. Z Wicia do Barzowic jest niespełna…

Wzgórza Barzowickie – Niezwykłe Krajobrazy, Historia i Legendy

17 lutego, 2025

Wzgórza Barzowickie – Niezwykłe Krajobrazy, Historia i Legendy
fala

Niewiele jest nadmorskich gmin tak bogato obdarowanych przez historię, naturę i atrakcje turystyczne jak Gmina Darłowo. Odkryjemy tu morze, jeziora Bukowo…

Kurhan za jeziorem Kopań – Historia i dzień dzisiejszy cz.2

16 lutego, 2024

Kurhan za jeziorem Kopań – Historia i dzień dzisiejszy cz.2
fala

W pierwszej części artykułu analizowaliśmy starą, niemiecką legendę o „Das Hünengrab” natomiast w drugiej części chcę wam przedstawić fakty związane…

Kurhan za jeziorem Kopań – Das Hünengrab – Legenda cz.1

11 lutego, 2024

Kurhan za jeziorem Kopań – Das Hünengrab – Legenda cz.1
fala

Dziś zabiorę cię w magiczną podróż wskazaną przez legendę. Legendę o miejscu zapomnianym i enigmatycznym, jednak realnie istniejącym w rzeczywistości….

Wraki mierzei Kopań

27 lutego, 2021

Wraki mierzei Kopań
fala

Morze Bałtyckie choć niezbyt rozległe nie jest bezpiecznym miejscem do żeglugi. W dzisiejszych czasach w dobie wszędobylskiej elektroniki i komputeryzacji,…

Dlaczego w Wiciu nie kwitną sinice ?

10 stycznia, 2020

Dlaczego w Wiciu nie kwitną sinice ?
fala

Już dziś chyba nikt nie ma wątpliwości, że z pogodą na naszej planecie dzieje się coś niedobrego. Zmiany klimatyczne postępują co roku w tempie geometrycznym…

UFO nad falami – dziwne zjawiska nad Bałtykiem

16 grudnia, 2019

UFO nad falami – dziwne zjawiska nad Bałtykiem
fala

Zjawisko UFO ( ang. Unidentified Flying Object – obecnie UAP ) lub bardziej swojsko NOL ( Niezidentyfikowany obiekt latający ) jest w naszych czasach…

Atrakcje w Wicie – Zjawiskowe klify na plaży

1 lutego, 2019

Atrakcje w Wicie – Zjawiskowe klify na plaży
fala

Miejscowość Wicie oprócz charakterystycznych plaż kształtowanych dynamicznie przez morze, ma w swoim krajobrazie malownicze niewysokie klify. Jest to…

Legendy okolic Wicia – Powrót zagubionej Baśni

4 stycznia, 2019

Legendy okolic Wicia – Powrót zagubionej Baśni
fala

Przyszedł czas na następną opowieść. Opowieść niewątpliwie przynależną mierzei jeziora Kopań. Będzie to stara baśń o ukrytym szwedzkim skarbie i skrzacie…

Legendy okolic Wicia – O olbrzymie i pirackim zamku

14 lutego, 2018

Legendy okolic Wicia – O olbrzymie i pirackim zamku
fala

Ziemia darłowska oprócz archeologicznych znalezisk i miejsc o niewątpliwej wartości historycznej, posiada jeszcze całkowicie odmienny choć w wielu miejscach…

Mierzeja Kopań, Wicie i wielkie sztormy

20 grudnia, 2017

Mierzeja Kopań, Wicie i wielkie sztormy
fala

Miejscowość Wicie ze względu na swoje położenie skazana jest od samego początku istnienia na trudną i wyczerpującą walkę o przetrwanie. Nie dane jej…

Domki letniskowe, ośrodki wczasowe – szeroki wybór w Wicie – Poradnik turystyczny

15 kwietnia, 2017

Domki letniskowe, ośrodki wczasowe – szeroki wybór w Wicie – Poradnik turystyczny
fala

Wicie jako nadmorska miejscowość turystyczna proponuje w sezonie letnim szeroki wybór miejsc noclegowych, dla różnorodnego grona osób poszukujących odpowiedniego…

Przyszła Wiosna 🙂

2 kwietnia, 2017

Przyszła Wiosna 🙂
fala

Po długiej zimie, choć może niezbyt śnieżnej, ale mroźnej w końcu mamy w Wiciu wiosnę. Powoli budzą się do życia roślinki. Jeszcze jakby nieśmiało ale…

Vitte – Poprzez wieki cz. 3

4 marca, 2017

Vitte – Poprzez wieki cz. 3
fala

W średniowieczu Wicie, oraz kilka innych okolicznych osad, uzależnione było od książęcego Darłowa. Powodowało to że wieś niezmiennie, przynależała do…

Początki miejscowości Wicie na tle wydarzeń historycznych cz. 2

29 stycznia, 2017

Początki miejscowości Wicie na tle wydarzeń historycznych cz. 2
fala

Gród Rugium, protoplasta miasta Darłowa jest najbliższym i jednocześnie najstarszym, notowanym historycznie obszarem osadniczym w pobliżu miejscowości…

Wicie – historia miejscowości i okolic cz.1

18 stycznia, 2017

Wicie – historia miejscowości i okolic cz.1
fala

Każde miejsce ma swoją historię. Zarówno tę znaną jak i ukrytą, często nawet nie opowiedzianą a co dopiero zapisaną, może czasami przekazywaną z ust…

Tajemnica Klasztoru Kartuzów w Wiciu – Dom Boży nad Morzem

4 grudnia, 2016

Tajemnica Klasztoru Kartuzów w Wiciu – Dom Boży nad Morzem
fala

Może słyszeliście mgliste opowieści o tym jakoby w naszej miejscowości miał zostać wybudowany klasztor Kartuzów ? Wiele osób mogło by uznać tą informację…

Było i minęło – Nasza miejscowość z przed lat

5 listopada, 2016

Było i minęło – Nasza miejscowość z przed lat
fala

Niewiele wsi na polskim wybrzeżu Bałtyku przechodzi tak szybką i głęboką metamorfozę jak małe Wicie nad morzem. Jeszcze do niedawna zapomniana wioseczka…

Wakacje z bursztynem

12 maja, 2016

Wakacje z bursztynem
fala

Od wieków już cenny kruszec zwany też jantarem o kolorze ognia lub miodu niepodzielnie kojarzony z morzem jest pamiątką którą ochoczo przywozimy z naszych…

Wczasy nad morzem z jeziorem Kopań w tle

2 kwietnia, 2016

Wczasy nad morzem z jeziorem Kopań w tle
fala

Miejscowość Wicie ma to coś, czego niejeden kurort może pozazdrościć. Pełen dostęp do morza, piękne sosnowe lasy, pola i dzikie łąki oraz na dodatek…

Co znajdziemy na plaży w Wicie?

9 marca, 2016

Co znajdziemy na plaży w Wicie?
fala

Plaża – magiczne połączenie trzech potężnych żywiołów ziemi, wody i powietrza. Przeciętnemu turyście plaża kojarzy się głównie z wypoczynkiem, kocem,…

Prahistoria – czyli jak powstał krajobraz okolic Wicie

26 lutego, 2016

Prahistoria – czyli jak powstał krajobraz okolic Wicie
fala

Długo nosiłem się z zamiarem przedstawienia wam tego pozornie niełatwego tematu jakim jest daleka prahistoria terenów na których istnieje miejscowość…

Aktywnie nad morzem – Darłowo, Jarosławiec

20 lutego, 2016

Aktywnie nad morzem – Darłowo, Jarosławiec
fala

A co tu można zobaczyć? Pytanie które wielokrotnie słyszałem. Zresztą jak mawia mój dobry znajomy „nad morze to się jedzie żeby spróbować smażonej, wędzonej…

Wczasy nad morzem – dlaczego Wicie ?

17 lutego, 2016

Wczasy nad morzem – dlaczego Wicie ?
fala

Wicie, urokliwa nadmorska miejscowość, staje się coraz częstszym wyborem na wczasy dla szerokiej grupy turystów gustujących w mniejszych nadmorskich…

Wicie z przed lat – Galeria zdjęć miejscowości

Wicieprzygoda zaprasza …

Wicie sprzed lat – Galeria zdjęć miejscowości
fala

Archiwalne zdjęcia Wicia. Na stronie bloga znajduje się archiwalna galeria zdjęć, która pozwoli Ci na podróż w czasie i odkrycie, jak miejscowość wyglądała w przeszłości.

previous arrow
next arrow
Shadow
Strona główna » Blog Przygody » Wraki mierzei Kopań


Morze Bałtyckie choć niezbyt rozległe nie jest bezpiecznym miejscem do żeglugi. W dzisiejszych czasach w dobie wszędobylskiej elektroniki i komputeryzacji, nowoczesnych systemów nawigacyjnych wydaje się, że człowiek okiełznał już niebezpieczne rejony Bałtyku. Jednak na przekór temu stwierdzeniu “zła sława” naszego morza wraca czasami boleśnie katastrofami takimi choćby jak zatoniecie polskiego promu Jan Heweliusz w 1993 roku, w której śmierć poniosło 55 osób lub zagładą promu pasażerskiego Estonia, która pochłonęła 852 istnień ludzkich.


Nieprzypadkowo morze Bałtyckie nazywane jest największym cmentarzem morskim na świecie. Dla przykładu duże konflikty zbrojne sprawiły, że Bałtyk stał się areną tragicznych wydarzeń, w których ginęły tysiące osób. Od wieków akwen ten postrzegany był jako trudne i kapryśne morze śródlądowe.

szkuta rybacka na morzu

Spij mój Kochany w podmorskim grobie, nigdy nie zobaczę cię już. Niech choć twa miłość na brzegu ostanie, ja potrzebuje jej tu ! “

Niech ci śpiewają dorszy ławice, a śledzi uzna cię Król. A ja tu w chacie sama zostanę i niechaj Bóg ukoi mój ból ! “

Fragment średniowiecznej pieśni rybackiej



Nagłe zmiany pogody, mielizny i pomyłki ludzkie sprawiły, że na dnie naszego morza spoczywają setki wraków z różnych epok historycznych. Mierzeja jeziora Kopań, Darłówko i Jarosławiec nie są tu wyjątkiem. Od wieków notowano w tym rejonie różne mniej lub bardziej tragiczne wydarzenia morskie. Ważny port przeładunkowy w Darłowie a pod Jarosławcem zdradliwe mielizny, czy też potężne sztormy powodowały, że zatonęło tu kilkadziesiąt mniejszych i większych statków, a nadmorskie wydmy są od dawien symbolem bezimiennych marynarskich grobów.

dawny port bałtycki
Port w Darłowie od wieków był ważnym ośrodkiem rybołówstwa i handlu

Okoliczne miejscowości w czasach kiedy jeszcze nie było rozwiniętego przemysłu i nie uprawiano tak jak dziś turystyki, utrzymywały się głównie z morza. Dlatego nikt inny bardziej tak jak miejscowa ludność nie rozumiał specyfiki życia nad Bałtykiem. Bałtyk dawał pożywienie ale wymagał szacunku a co gorsza nie wybaczał błędów. Najbardziej na własnej skórze doświadczyła tego miejscowa ludność, od pokoleń tracąc na morzu, co jakiś czas członków swoich społeczności. Nie jest tajemnicą, że na morskim dnie w pobliżu portów zalega najwięcej różnorakich kutrów i łodzi rybackich. Aby obłaskawić żywioł wody wykształcono cały system pseudo-religijnych zachowań m.in. organizowano nabożeństwa błagalne w miejscowych kościołach, święcono morze i plażę, a wieki wcześniej składano nawet święte ofiary.

Nikczemny proceder „Plażowania”

Jednak modlitwy w świątyniach wznoszono nie tylko w przebłagalnym tonie. Miejscowe społeczności żyły przez wieki z niecnego procederu przywłaszczania sobie dóbr wyrzuconych na brzeg z rozbitych okrętów. Istniało od dawien dawna niepisane prawo “co morze wyrzuci jest bezpańskie, należy do okolicznej ludności“. Prawem do “Strandbrok” handlowali nawet możnowładcy sprzedając je, co zastanawiające m.in. nadmorskim klasztorom zakonnym. Na ofiary katastrof morskich nikt nie zwracał uwagi. Topielców po wcześniejszym obrabowaniu lub co gorsza dobiciu, chowano na wydmach lub czasami bezpośrednio na plaży.

katastrofa morska i rozbitkowie w morzu
Katastrofy na morzu były chlebem powszednim jeszcze w XIX w.

Była nawet swoista, mroczna modlitwa “Niech Bóg błogosławi plażę !“ wznoszona o jak największą ilość dóbr wyrzuconych przez morze, a którą to jako niemoralną zakazał dopiero w 1777 roku książę pruski Fryderyk. Na kanwie miejscowych tragedii morskich snuto lokalne, mrożące krew w żyłach opowieści prawdziwe w swoim wydźwięku. Jedna z nich rodem z naszych okolic jest historią o pewnej starej wiedźmie mieszkającej w małej wiosce za wydmami.

Kobieta ta w sztormowe noce chodziła po plaży w poszukiwaniu ciał topielców. Zawsze miała przy sobie długi, ostry nóż którym obcinała opuchnięte palce ofiar jeśli tylko na którymś dostrzegła złoty pierścień. Podobno do dziś, w niespokojne wietrzne noce można spotkać jej ducha błąkającego się w poszukiwaniu zwłok po miejscowych plażach. Opowieści takie jak ta pokazują jak bardzo sprzeczny był proceder “plażowania” z głęboką pobożnością miejscowej ludności.

Wrak kutra na plaży koło Wicia i morska mina przeciwokrętowa

Nie wiadomo ile dokładnie okrętów spoczywa na dnie w pobliżu mierzei jeziora Kopań. Statki tonęły w tym rejonie poprzez stulecia z różnych powodów. W czasach pokoju morze zabierało je najczęściej w wyniku sztormów lub ludzkich zaniedbań.

statek fluita pod żaglami na morzu

Miejsce to ma pewną specyficzną właściwość. Wzdłuż mierzei koło Wicia z zachodu na wschód występuje silny prąd morski. Każdy statek, który stracił sterowność lub resztki z wypadków, które wydarzyły się przy wejściu do poru w Darłówku, lądowały właśnie na tutejszych plażach. Z tego powodu mierzeja była bardzo interesującym miejscem do uprawiania “plażowania” dla okolicznej ludności.

Początkiem lat 80 tych sam doświadczyłem obcowania z wrakiem drewnianego rybackiego kutra, którego prąd morski osadził po wschodniej stronie przekopu jeziora Kopań blisko Wicie. Widocznie statek nie był już nikomu potrzebny a remont jednostki był nieopłacalny, dlatego kuter został porzucony i rozebrany przez miejscowych gospodarzy “na opał”. Silnik kutra wraz z wałem napędowym częściowo przysypany piachem kilka lat jeszcze niszczał na plaży po czym zniknął na zawsze.

ludzie na wraku kutra rybackiego
Autor wraz z rodziną na wraku kutra wyrzuconego przez morze tuż przy przekopie jeziora Kopań – wczesne lata 80 – Fot. Aquarius

Następnym ciekawym ale niebezpiecznym znaleziskiem na plaży w Wicie była skorodowana, kotwiczna mina morska wyrzucona na brzeg po sztormie. Na minie brakowało kompletu charakterystycznych kolców, a w zasadzie były tyko trzy. Niebezpieczne znalezisko kilka dobrych dni leżało bezpańsko na plaży bez żadnego zabezpieczenia.

Turyści robili sobie z nią zdjęcia a dzieci bawiły się siadając na jej zardzewiałym korpusie. Było to z perspektywy dzisiejszego czasu skrajnie nieodpowiedzialne, ale to były początki lat 90 więc wtedy nie było komu zgłosić niebezpiecznego artefaktu a i ludzie nie w pełni rozumieli śmiertelne zagrożenie z jakim przyszło im obcować.

„Latający Holender” i wypadki morskie w okolicy Wicia

W 1896 r. niemiecki szkuner „BERTHA” dowodzony przez kapitana Moritza pośród sztormu doznał rozszczelnienia kadłuba. Tonący statek wraz z ładunkiem zdołano osadzić na brzegu niedaleko obecnego przekopu. Dzięki szybkiej interwencji uratowano wtedy 5 członków załogi. Dalszy los statku nie jest mi znany. W 1887 I 1888 osiadły tutaj na mieliznach statki „LIBERTY” i „MATHILDE’. Zdołano uratować załogi oraz statki.

Wicie może się też pochwalić własnym ”Latającym Holendrem”. Otóż zapiski z dawniejszych czasów informują o zatonięciu bezpośrednio koło Wicia dn. 14.04.1754 r. statku trzymasztowego typu Fluita o wdzięcznej nazwie „JUNGFRAU MARGARETHA”.

żaglowiec typu Fluita powszechny na bałtyku
Fluita
statek fluita, przekrój techniczny
Fluity były najlepszymi statkami handlowymi na Bałtyku

Statki typu Fluita były typowo handlową konstrukcją. W ich budowie specjalizowali się Holendrzy. Były bardzo podobne do majestatycznych Galeonów. Określano je jako najbardziej ekonomiczne statki do żeglugi towarowej po Bałtyku. Fluity charakteryzowały się pękatym, gruszkowatym kadłubem i sporą pojemnością ładowni.

Zdarzało się że uzbrajano je w działa i wykorzystywano jako okręty wojenne np. w polskiej flocie Zygmunta III Wazy ( Bitwa pod Oliwą ). „JUNGFRAU MARGARETHA” podążała z Amsterdamu do portu w Królewcu. Niestety z jakiś powodów nigdy tam nie dotarła. Spoczywa wraz z całym ładunkiem gdzieś na dnie blisko naszej miejscowości.


Historia parowca „WOLGAST”

Jednym z najgłośniejszych a dziś już prawie zapomnianym wypadkiem do jakiego doszło koło Wicia jest smutna historia parowca „WOLGAST”. Otóż całe wydarzenie miało miejsce nie jak podają niektóre źródła w 1910 r. a w burzliwą sylwestrową noc 1913/1914 r. Statek o długości ponad 30 m pod dowództwem kapitana De Buhr, w czasie sztormu doświadczył awarii silnika i będąc niesterowny utknął na mieliźnie “Kopener Hütung” tuż przy plaży.

Na szczęście, przybyła z Darłówka straż wybrzeża zdołała uratować całą jedenastoosobową załogę wraz z kapitanem. Niestety okazało się, że sytuacja jest beznadziejna i próby uratowania pogrążającego się w piasku kadłuba statku nie przyniosły sukcesu. Porzucony statek jak można się było domyśleć został w czasie następnych nocy ogołocony przez miejscową ludność ze wszystkiego co stanowiło jakąkolwiek wartość. Rozszabrowano pomieszczenia załogi, zerwano i wywieziono olinowanie okrętu a także zapasy żywności z luków towarowych. Nie zdołano jedynie ukraść ładunku ponieważ był zbyt ciężki.

parowiec wolgast na plaży wicia

Prowadzone później śledztwo wskazało na błąd kapitana, jednak ten zawczasu ratując się ucieczką za granicę kraju zdołał uniknąć sprawiedliwości. Tymczasem fale przyboju niszczyły sukcesywnie wrak statku. Podobno jeszcze 1938 r. można było zobaczyć kotły parowe wraz z rurami zasilającymi. Obecnie wrak niezauważony spoczywa w morzu po wschodniej stronie “przekopu” ok. 100 m od brzegu na głębokości ok. 2-3 m, zasypany częściowo morskim piachem.

Stanowczo odradzam i przestrzegam przed próbami eksploracji resztek statku – jest to bardzo niebezpieczne i wymaga doświadczenia oraz stosownych pozwoleń !


Dawne katastrofy morskie na odcinku Darłowo – Wicie – Jarosławiec

żaglowce na morzu

Z innych dawnych wypadków morskich na odcinku Darłówko – Wicie – Jarosławiec w kronikach zarejestrowano :

  • Statek żaglowy „MARIA”, podążał z portu Szczecin zatonął 26 kwietnia 1748 roku w pobliżu Darłówka.
  • Statek żaglowy „SOPHIA DOROTHEA”, podążał z portu Stralsund ( Strzałowo ) do Sztokholmu z ładunkiem 36 łasztów żyta. Poszedł na dno 5 marca 1750 roku w pobliżu Darłówka.
  • Nieznany holenderski żaglowiec przypłynął z portu Visby (Gotlandia) a podążał do portu w Kopenhadze. Dnia 8 grudnia 1679 roku z powodu silnego sztormu zatonął wraz z całym ładunkiem 40 łasztów pszenicy i wapna podczas próby wejścia do portu w Darłówku.
  • Żaglowiec „DIE VERGNÜGTE CATHARINA” przypłynął ze Świnoujścia z 70 łasztami towaru w ładowniach. W nocy dnia 8 września 1753 roku sztorm zrywa liny kotwic. Rozszalałe morze rozbija statek na mieliźnie.
  • Żaglowiec DE JOHANNES podążał z Amsterdamu na wschód. Tonie w pobliżu Darłówka dnia 15 grudnia 1754 roku wraz ze 100 łasztami zboża w ładowniach.
  • Galeasa DER „LÖPER” przybyła z Rewala i podążała do portu w Lubece. Tonie dnia 3 listopada 1755 r. w pobliżu Darłówka z 60 łasztami dóbr różnych.
  • „KATHARINA” – Statek typu Galiot ( 30 łasztów ) przybywa z Rybnitz aby przepaść bez wieści w pobliżu Darłówka.
  • Statek żaglowy CHRISTINA tonie 28 września 1761 r. tuż po wyjściu z portu w Darłówku. Statek transportował drewno.
  • Żaglowiec „DOROTHEA CHARLOTTA’ z 66 łasztami kredy lub wapna płynie z Londynu aby zatonąć w niejasnych okolicznościach w pobliżu Darłówka dnia 13 sierpnia 1766 r.
  • Statek żaglowy „DER RINGENDE JACOB” w rejsie z Kopenhagi nie dociera z towarem do Darłówka. Tonie w pobliżu mierzei dnia 19 października 1767 r.
  • Statek żaglowy EMANUEL z Kopenhagi o pojemności 30 łasztów nie dopływa do portu przeznaczenia. Statek idzie na dno w pobliżu Darłówka dnia 16 września 1769 r.
  • Niewielki żaglowiec „ISABEL” z Borholmu tonie dnia 17 listopada 1788 r. blisko Darłówka a wraz z nim towary spożywcze.
  • Statek żaglowy „LASTDRÄGER” z poru w Kopenhadze załadowany drewnem znika pod wodą koło Darłówka dnia 30 listopada 1790 podczas silnego sztormu.
  • Dnia 19 kwietnia 1792 r. w pobliżu Rusinowa tonie duży żaglowiec „NEPTUNUS II”. Podążał z ładunkiem zboża z Królewca do Liverpool.
  • Duży statek żaglowy EMANUEL w podróży z Królewca do Rotterdamu wraz z ładunkiem 160 łasztów zboża dnia 7 lipca 1792 r. znajduje swój „morski grób” na mieliznach pod Jarosławcem.
  • Statek żaglowy „ULRICA CHARLOTTA” z Kopenhagi do Sztokholmu dnia 13 września 1803 r. Tonie razem z ładunkiem wyrobów metalowych pod Jarosławcem.
  • Żaglowiec „ELISABETH” z Piławy do Kopenhagi załadowany po burty zbożem znika dnia 11 października 1803 r. w pobliżu Jarosławca.

maszt wraku wystający ponad morskie fale


Oczywiście ten krótki spis nie wyczerpuje całkowicie tematu. Można by rzec, że to zaledwie preludium do niezliczonej liczby morskich zdarzeń, do których doszło przez wieki na tym odcinku wybrzeża. Jeśli tyko znajdę dodatkowe informacje o innych wypadkach w rejonie Wicia pozwolę sobie je tutaj na bieżąco zamieszczać.

Edit : Następne ofiary morskich mielizn w okolicy Wicia to :

  • Szkuner „FORTUNA” rozbił się na mieliźnie 1896 roku – los nieznany.
  • Szkuner „MARIA” osiadł na mieliźnie w 1895 roku – los nieznany.
  • Kuter „COLUMBUS” w 1932 roku – los nieznany.

pejzaż morski we mgle
Morze w mgle. W wyobraźni majaczą kształty JUNGFRAU MARGARETHY powoli wyłaniającej się z sennego krajobrazu. Według legendy widok ” Latającego Holendra ” przynosi nieszczęście i śmierć – fot Aquarius

Niewątpliwie elektryzującą wiadomością może być przekaz o jeszcze jednym wydarzeniu na morzu w pobliżu mierzei jeziora Kopań zapisanym przez kronikarza króla Eryka Thomasa Kantzowa. Twierdził on, że podczas morskiej bitwy floty Króla Eryka z flotą Duńczyków i Szwedów podczas ucieczki z Gotlandii wszystkie statki blokady Duńsko-Szwedzkiej zostały zatopione.

Flota Eryka straciła jedynie 2 żaglowce wraz z częścią skarbów zrabowanych m.in. Hanzie. Podobno te 2 statki leżą gdzieś na dnie w pobliżu Darłówka. Ile w tym prawdy ? Trudno powiedzieć. Dawni mieszkańcy Darłowa byli przekonani, że te 2 okręty wraz ze skarbami skrywa tutejsze morze.

mała łódź towarowa

Łaszt – dawna jednostka miary objętości dla towarów sypkich, głównie zboża, stosowana od XIV do XIX wieku w portach nadbałtyckich. Liczyła 3000-3840 litrów (dm3). Łaszt dzielił się na 30 korców lub 60 szefli.

– źródło wikipedia.org


Jeśli interesuje was profesjonalne podejście do tematu bałtyckich wraków i ciekawe, unikalne historie z nimi związane to polecam gorąco pionierską stronę mojego znajomego https://www.podwodnedziedzictwo.pl


Źródła :

  • ” Monitoring archeologiczny na obszarze MFW Bałtyk Środkowy II – Załącznik nr 2 do raportu końcowego. Żegluga Pomorza Zachodniego XV-XVIII w. „ – Instytut Morski w Gdańsku.

Źródła internetowe :

Zdjęcia, Tekst i Grafika :

  • Wicieprzygoda – Aquarius
  • pixabay.com, CC0 Public Domain
  • Generator AI